Higiena, odpoczynek, motywacja. Część 3.

Higiena, odpoczynek, motywacja. Część 3.

W ostatniej już części naszego mini-cyklu podejmujemy temat motywacji. Dla przypomnienia, tytułowe aspekty dotyczące życia każdego sportowca – higiena, odpoczynek, motywacja – to elementy bardzo istotne, a często pomijane lub przynajmniej nie poruszane tak często jak zagadnienia typowo treningowe czy dotyczące np.: diety.

O tym jak ważna jest motywacja stanowić może wiele przypadków z historii sportu, jednak przytoczę stosunkowo świeży przykład prosto ze światka MMA. Wieloletni dominator i mistrz kategorii półśredniej w największej organizacji MMA na świecie UFC George St. Pierre po ostatniej obronie pasa przeciwko Johnny’emu Hendricksowi na gali UFC 167 zawiesił swoją sportową karierę. Wielokrotnie w późniejszych wypowiedziach Kanadyjczyk wspominał o presji związanej z oczekiwaniami jakie stawia się mistrzowi oraz o braku motywacji i sportowym wypaleniu. Gdy czujemy że brakuje chęci do treningu, a każda inna czynność staje się ciekawsza i wszelkie wymówki brzmią dla nas „uczciwie” – powinniśmy zastanowić się czy nie brakuje nam motywacji. Takie sygnały alarmowe rozpoznać można dosyć szybko, jednak równie szybko należy objawom przeciwdziałać, gdyż dłuższe przerwy od treningu zaprzepaszczają ciężką pracę poniesioną na macie lub w ringu. Jak więc przeciwdziałać objawom utraty motywacji ? Poniżej kilka porad od nas:

Rozmowa z trenerem, kolegą, psychologiem.

Przede wszystkim podstawowym narzędziem walki z opuszczającą nas motywacją może być rozmowa. Czy to z klubowym kolegą, czy trenerem a nawet psychologiem sportowym. Osoba taka spojrzy na nasze zniechęcenie lub zmęczenie z innej strony, doradzi, wysłucha, udzieli porady lub pochwały. Wszystko to może mieć kluczowy wydźwięk na naszą psychikę oraz to jak poukładamy sobie podejście do treningu. Nie bez powodu utarło się, że dobry trener jest jak drugi ojciec. Bez znaczenia czy jesteś początkującym adeptem sztuk walki, zawodnikiem amatorskim lub profesjonalnym. Coraz częściej także psycholog sportowy przestał być powodem do wstydu (i słusznie !) a z usług profesjonalnych doradców korzystają już nie tylko pojedynczy zawodnicy, ale także całe kluby (jak na przykład Ankos Zapasy Poznań czy Gracie Barra Łódź).

Filmiki motywacyjne, muzyka, autorytet.

Być może niektórym wyda się to śmieszne lub niedorzeczne, ale wielu osobom to pomaga, a to jest w naszym tekście najistotniejsze. Filmiki oraz muzyka motywacyjna potrafią zdziałać wiele i skutecznie podkręcić naszą motywację do/podczas treningu. Dzisiejsze, współczesne produkcje dostępne powszechnie chociażby dzięki youtube stoją na naprawdę rewelacyjnym poziomie. W sieci istnieją dziesiątki stron, blogów czy kanałów poświęconych szeroko pojętej motywacji w sporcie, w tym także wiele z nich przeznaczonych stricte sztukom walk. Warto także podpatrywać swojego idola, autorytet który nam imponuje oraz inspiruje. Highlighty, walki, wypowiedzi w mediach, biografie – to również potrafi być szczególnie motywujące. W końcu wielu popularnych zawodników MMA z rozrzewnieniem wspomina oglądane za młodu filmy z Van Dammem czy Brucem Lee które zainspirowały do pójścia na pierwszy trening sztuk walki.

Stawianie drobnych kroków, wyznaczenie celów i poprzeczek.

Obieranie zamiarów według naszych sił i możliwości, oraz nie porywanie się „z siekierą na słońce” to również skuteczna metoda na utrzymywanie motywacji i osiągnięć w sporcie. Stawianie drobnych kroków, wyznaczanie sobie celów oraz smak sukcesu gdy już je osiągniemy jest jednym z najlepszych uczuć jakie może przeżyć sportowiec. Rozwój sprzyja jeszcze większemu przyrostowi motywacji, więc nie ma mowy o tym by prędko zniechęcić się do kolejnych treningów i wysiłku.

Odpowiednia dieta oraz suplementacja.

Właściwe odżywianie oraz suplementacja również mogą nam pomóc utrzymać poczucie zdrowia i komfortu. Dostarczane w pokarmie składniki odżywcze, witaminy i minerały w odpowiedniej dawce oraz składzie zasilą odpowiednio nasz organizm. Wielu sportowców aby utrzymać skupienie oraz motywację podczas treningu stosują tak zwane „przedtreningówki”. Mimo iż ostatnio słyszy się na ich temat różne kontrowersyjne opinie, w szczególnych sytuacjach skonsultowanych z dietetykiem mogą okazać się dobrym rozwiązaniem. Również ważna będzie także sama regeneracja i odpoczynek. Krótka przerwa na naładowanie akumulatorów jest jak najbardziej wskazana. Kilka sposobów na złapanie wiatru w żagle znajdziecie w drugiej części cyklu na naszym blogu – TUTAJ

Tak więc mamy nadzieję, że te kilka powyższych przykładów okaże się dla osób z brakiem motywacji pomocne. Jakie Wy macie sposoby na podwyższenie zanikającej motywacji ? Potraficie nakręcać się do pokonywania samego siebie i utrzymywania wewnętrznego zapału do treningów ? Jeżeli macie własne ciekawe sposoby – podzielcie się nimi w komentarzach.

Comments

comments

MMAniak blog - Background