Higiena, odpoczynek, motywacja. Część 2.

Higiena, odpoczynek, motywacja. Część 2.

W kolejnej części naszego mini cyklu zajmiemy się tematem regeneracji w sportach walki. Jest to w zasadzie nieodłączna część treningu, gdyż żaden wysiłek nie byłby możliwy przez dłuższy okres czasu bez zregenerowania organizmu po tym jak wysiłek ten został poniesiony. Konsekwencje zbyt krótkiej regeneracji lub jej brak może prowadzić do nieprzyjemnych następstw takich jak przetrenowanie czy nawet kontuzje. Jak więc odpoczywać i regenerować swój organizm pomiędzy treningami ? Metod jest wiele, a regeneracja to sprawa również bardzo indywidualna, poniżej jednak przedstawimy kilka znanych (bardziej lub mniej) metod na regenerację.

Dzień wolny oraz sen:

Czasami gdy czujemy się zmęczeni i towarzyszy nam uczucie nadmiaru treningu, warto w celach wypoczynkowych zrobić sobie po prostu dzień wolnego. W trakcie takiego dnia oczywiście można zażyć aktywności w postaci spacerów, marszu, czy też zrobić luźny trening na przykładowo 50% wysiłku. Warto wykorzystać wolny czas na odespanie, w przypadku bardziej intensywnych okresów wysiłkowych. Ogólnie sen to podstawa przy regeneracji, dlatego nie należy zaniedbywać odpowiedniej ilości czasu poświęconej na spanie. Warto również w ciągu dnia udać się na krótką drzemkę regeneracyjną (z angielskiego tzw.: „Power nap”) jednak należy pamiętać żeby nie były to drzemki zbyt długie (do pół godziny).

Dieta i suplementacja:

W przypadku stagnacji pożądanych efektów lub przemęczenia warto rozważyć korzystanie z suplementów diety. Mądrze dobrane i stosowane odżywki mogą wspomóc osiągnięcie celu (przyrost/redukcja masy ciała) oraz regenerację. Warto wspomnieć tutaj o BCAA czyli aminokwasach, kreatynie czy glutaminie. Bardzo ważna jest sama dieta gdyż wszystko to co spożywamy przekłada się bezpośrednio na naszą dyspozycję oraz samopoczucie. Nie od dziś wiadomo że cenne są produkty świeże, jak najmniej przetworzone, bogate w pełnowartościowe białko i odpowiednie tłuszcze. W przypadku wzmożonych okresów wysiłku warto jest uzupełnić dietę o dodatkowe witaminy i minerały.

Spa:

Wszelkiego rodzaju zabiegi Spa, kąpiele, groty solne, sauna i inne. Jest to zdecydowanie warta uwagi metoda na relaks zarówno psychiczny jak i fizyczny. Kąpiele w solach fizjologicznych zorganizować można we własnej łazience, gdyż te bez większych poszukiwań znaleźć można w aptekach lub drogeriach. Sauna również zyskuje na popularności, a jej właściwości regeneracyjne i oczyszczające organizm z toksyn są powszechnie znane. Groty solne czy komory kriogeniczne to stosunkowo mało znane sposoby na odpoczynek, jednak również godne zainteresowania.

Masaże:

Masaże są świetnym rozwiązaniem na uczucie obolałych czy przemęczonych mięśni. Obecnie rynek usług jest na tyle rozbudowany, że oferty gabinetów Spa są bardzo konkurencyjne i różnorodne. Dzięki temu masaże stały się bardzo przystępne zarówno finansowo jak i specjalistycznie pod wymagania klienta. Dla sportowców szczególnie wskazane są masaże gorącymi kamieniami (rozgrzewane specjalnym urządzeniem kamienie kładzione na ciało) dające niesamowity efekt rozluźniający po zabiegu. Każdy może poszukać odpowiedniego masażu dla siebie, gdyż jest to kwestia indywidualna wedle upodobań i potrzeb.

Powyższe pomysły na regenerację i odpoczynek to jedynie wstęp i ogół tego jak możemy wynagrodzić naszemu ciału ciężki wysiłek. Zachęcamy Was do poszukiwania ciekawych metod na regenerację i pogłębianie swojej wiedzy. A może macie już sprawdzone, inne sposoby na to jak naładować baterie po ciężkich treningach ? Podzielcie się nimi w komentarzach , do przeczytania !

Comments

comments

MMAniak blog - Background